Recruitment trends 2022

Algemeen – 29 december 2021 door Shirley Huizinga

Recruitment trends van 2022

Het begin van een nieuwjaar is het punt waarop iedereen terug kijkt op het afgelopen jaar en zich daarna richt op het aankomende jaar. Het afgelopen jaar was een interessant jaar op het gebied van werving en selectie. Ook het jaar 2022 lijkt een jaar van veranderingen en nieuwe trends te zijn op dit gebied. Wij hebben dan ook de voorspellingen voor je op een rij gezet.

Candidate driven market

Misschien wel één van de grootste veranderingen die we in het afgelopen jaar al hebben gemerkt, maar wat het aankomende jaar nóg groter wordt, is een verandering in de markt. Zo kreeg de recruitment wereld te maken met een zogeheten Candidate driven market, wat voorheen een Job market was. Voor het eerst in jaren zijn er meer banen beschikbaar dan kandidaten, vandaar ook de naam Candidate driven. Dit betekend dat wij als recruiters anders te werk moeten gaan om op te vallen en toptalent aan te trekken. Wat voorheen voldoende was, is nu niet meer genoeg. Zo halen wij steeds meer uit de kast en werken we op een creatiever scala aan wervingsstrategieën

Selectievere sollicitaties

In het jaar 2022 kunnen wij een kleiner aantal sollicitaties verwachten op vacatures. Ook dit heeft te maken met de kandidaat gestuurde markt waar we ons in bevinden. Kandidaten kunnen zich veroorloven om selectiever te zijn in de banen waarop ze solliciteren. Kandidaten worden kieskeuriger en zoeken een baan die écht helemaal bij hen past. Dit jaar wordt er dan ook veel aandacht besteed aan employer branding en het overbrengen van specifieke elementen op dit gebied.

Snel solliciteren

Daarnaast zien we dat kandidaten, mede dankzij de ruime keus, steeds gemakkelijker willen kunnen solliciteren. Snel solliciteren wordt dan ook een echte trend in 2022. Kandidaten willen geen lange lappen tekst, maar gewoon met een klik op de knop hun CV achter kunnen laten. Lange processen, motivatiebrieven, vragenlijsten en lange vacature teksten kunnen dan ook terughoudendheid oproepen bij kandidaten. Kandidaten met één klik op de knop het CV kunnen laten uploaden is the way to go dit jaar.

Werving en selectie op afstand

Iets wat we het afgelopen jaar natuurlijk al veel hebben gezien is recruitment op afstand. Vacatures worden online uitgezet en sollicitaties worden telefonisch of per video-bel afspraak voortgezet. Ook dit jaar is dit een belangrijk aspect op het gebied van recruitment. Daarbij heeft deze manier van werving en selectie ook veel voordelen. Virtuele interviews en werving op afstand zijn namelijk tijdbesparende en efficiënte manieren van screenen. Het is daardoor wel belangrijk dat het wervingsproces gestroomlijnd verloopt en dat kandidaten ook online de aandacht krijgen die ze verdienen.

Social werving

Een andere trend die groter en groter wordt is Social werving. Deze trend is afhankelijk van het gebruik van Sociale netwerken om kandidaten te vinden. Zo worden kanalen zoals Facebook ingezet om vacatures te verspreiden en kandidaten aan te spreken. Deze manier van werving zal dit jaar alleen nog maar groter worden. Tussen de vele advertenties en concurrentie wil je opvallen. Recruiters zullen dan ook steeds meer uit de kast halen en experimenteren om dit te kunnen realiseren.

Proactief werven

Het proactief werven is ook zeker iets wat in 2022 nóg belangrijker wordt. Deze wervingsstrategie richt zich op het identificeren, aanspreken en aantrekken van potentiële kandidaten. Hierbij loop je vooruit op de wervingsbehoefte, maar is er een talentpool beschikbaar die zeker van pas komt wanneer er nieuwe functies beschikbaar komen. Proactieve werving zal dit jaar dan ook een enorme trend zijn, aangezien we te maken hebben met een afnemende talentenpool.

Het wordt dus steeds lastiger om talenten te vinden en aan te trekken. De vijver waarin we vissen wordt kleiner en kleiner. Het is dan ook als werkgever vaak niet meer genoeg om een vacature te plaatsen op de website en te wachten tot kandidaten naar jou toekomen. Wij kunnen je daarbij helpen, samen werven noemen wij dat. Wij gaan actief op zoek naar interessante kandidaten via verschillende kanalen. Benieuwd hoe wij te werk gaan? Neem gerust contact met ons op.