Recruitment trends 2023

30 Nov 2022 door Shirley Huizinga

Het jaar 2022 zit er alweer bijna op. Wij blikken terug op een jaar vol verschuiving in de arbeidsmarkt. Maar, wat worden de recruitment trends voor het komende jaar? Zoals elk jaar nemen wij je weer mee in de recruitment voorspelling voor het aankomende jaar.

Employer branding

Employer branding is tegenwoordig een van de meest belangrijke aspecten binnen de recruitment. De tijd dat branding alleen ging over marketing, zoals het logo en de merkboodschap, is voorbij. In de huidige markt is de kandidaat geswitcht van ‘Vind het bedrijf mij leuk?’ naar ‘Vind ík het bedrijf leuk?’. Branding speelt hier in dan ook een belangrijke rol. Communiceer waarom jij als bedrijf boven anderen uitsteekt en breng de bedrijfscultuur goed in beeld. Beeld zegt hierbij meer dan woorden, daarom combineren wij vaak de vacaturetekst met pakkende beelden of een wervende video. Wij bij RecruitMens zijn hier al volop mee bezig en gaan dan ook vaak op stap om bij onze klanten wervende beelden te schieten. Wil je hier meer over weten? Neem dan gerust contact met ons op.

Potentieel VS CV

Het personeelstekort zal ook in 2023 nog doorzetten. We worden dan ook steeds creatiever in het vinden van de juiste kandidaten. Zo is het vinden van ‘het schaap met vijf poten’ niet meer de juiste aanpak. Het is dus: niet letten op wat je al hebt gedaan, maar wat je in huis hebt. Werving gericht op potentieel en soft skills worden dus steeds belangrijker.

Hybride werken

Sinds de komst van de pandemie is thuiswerken heel gewoon geworden. Inmiddels zijn veel mensen gewend aan een hybride vorm van werken. Hierbij werk je een aantal dagen thuis en een aantal dagen op kantoor. Dit bevalt veel mensen zo goed, dat deze mogelijkheid meeweegt in de mogelijke overstap naar een andere werkgever. Dit is dan ook iets wat je zeker terug kunt laten komen in een recruitment video en/of vacaturetekst.

Parttimers

Het fulltime werken lijkt niet meer overal de norm te zijn. Zo zien we dat halverwege 2022 bijna de helft van alle werknemers in Nederland niet meer fulltime werkt. Het gemiddeld aantal uren komt dan ook uit op 32 uur in de week. Ook dit is zeker iets om in acht te nemen bij het uitzetten van een vacature.  

Actief werven

De trends voor het komende jaar zorgen er voor dat het actief op zoek gaan naar kandidaten nóg belangrijker wordt. Zoek jij hulp bij het werven van nieuwe collega’s? Laten we samen werven! Van enkel een vacaturetekst of recruitment video tot volledige werving en selectie, wij helpen je graag! Neem gerust contact met ons op om te zien wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen.